Billedskolehold

6.-10. klasse Tirsdage - Keramik

Keramikværksted for 6.-10. klasse
- fra idegenerering til formforståelse

Dette kursus er designet til børn/unge, der ønsker at udforske verdenen af keramik. Gennem en blanding af idegenerering, tegning, og konceptudvikling, vil eleverne blive guidet fra 2-dimensionelle skitser til 3-dimensionelle objekter. Vi vil både arbejde med brugsting og skulpturer. På dette hold vil der være en hovedvægt på form og formforståelse. Eleverne vil blive introduceret til en række forskellige teknikker, herunder pladeteknik, modellering og dekorative teknikker, der vil give dem mulighed for at udforske forskellige udtryksformer. Undervisningen vil fremme både individuelle og kollektive udtryk gennem stillede opgaver og vejledning.

Indhold:

• Idegenerering og konceptudvikling: Eleverne vil lære at omsætte deres kreative ideer til konkrete koncepter, der kan realiseres i leret.
  • Formforståelse: Gennem praktiske øvelser og vejledning vil eleverne udvikle en dybere forståelse for former og deres æstetiske virkning.
  • Materialeforståelse: Med hænderne i leret vil der blive skabt en fornemmelse for lerets muligheder og begrænsninger.

Starter tirsdag den 3. september - tirsdag den 26. november 2024 kl. 14.30-16.30 (12 undervisningsgange á 2 timer incl. pauser).
Sted: Billedskolen v. Immigrantmuseet - Kulturtorvet 12, 3520 Farum (Farum Kulturhus).
Målgruppe: 6.-10. klasse
Pris: Kr. 1.650,- inkl. materialer
Underviser: Anna Thyme - Anna er bachelor fra Det Kongelige Akademi på Bornholm. Hun har mest beskæftiget sig med modellering og desuden arbejdet meget med pladeteknik, drejet og kvætset. Anna har løbende lavet en del brugsting, mens hendes skoleprojekter har forholdt sig temmelig konceptuelle. Gennem et højskoleophold for ni år siden mødte Anna for alvor leret. Her troede hun, at hun skulle tegne og male, men leret viste hende, hvad det at arbejde med tredimensionel form kunne. Anna blev grebet af dets taknemmelighed i forhold til formgivning og syntes hurtigt, at det var sjovt at gengive objekter i ler og skabe fortællinger igennem dem. Anna fortæller: "Leg har altid været et gennemgribende tema for mig i både det, jeg laver, og det jeg bliver optaget af. Det er i de uendelige muligheder for formgivning, jeg finder min fascination ved keramikken."

På billedskolehold får du mulighed for at udvikle din fantasi og kreativitet gennem at eksperimentere
med forskellige billedformer samtidig med, du lærer nye teknikker og bliver dygtigere.
Her møder du andre børn og unge med samme interesse og danner nye venskaber.
Du behøver ikke at kunne en hel masse på forhånd, det allervigtigste er, at du har lysten.
Underviserne består af professionelle billedkunstnere, arkitekter, designere og fotografer.

Al undervisning foregår i Farum Kulturhus.